Fokvereniging ‘Het Friese Paard Wolvega e.o” op Facebook!

Bekijk dit bericht op Facebook

05/11/18

Friese Paard Wolvega e.o.

Bestemming nr 3: Fam. Vd Lageweg te Bears. 4 verschillende locaties hebben we bezocht. Van opfokstal tot voortplantingscentrum tot hoofdlocatie met de fokmerries en dekhengsten en springpaarden. Lees meer op www.friesepaardwolvega.nl ... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

05/11/18

Friese Paard Wolvega e.o.

Het tweede adres van ons jaarlijkse uitstapje was Het Fries Landbouw Museum te Goutum.
Hier hebben we geluncht en na een interessante inleiding het museum bekeken.
... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

05/11/18

Friese Paard Wolvega e.o.

Uitstapje al weer voorbij: wat weer een leuke, informatieve en gezellige dag!! Bestemming 1: henstenhouderij Fam. Bosma Kollumerzwaag.
Zie ook: www.friesepaardwolvega.nl
... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

11/10/18

wist je dat de Friese tilbury het meest gebruikte rijtuigje was in Friesland? En daar liep uiteraard een Fries paard voor! De tilbury was even uniek en zelfs populairder dan de sjees, maar is onderhand bijna vergeten. Lees meer over ons erfgoed op de fb-pagina van Hippomobiel Erfgoed! Like ons

www.facebook.com/hippomobiel/posts/590975664652552?notif_id=1539262757107487&notif_t=scheduled_po...‘Geboren’ bij Obe IJntema

“Deze mensen hebben de tilbury al vanaf de ‘geboorte’ bij IJntema in familiebezit”, schrijft Bert Huis in ’t Veld over een regelrechte ‘barnfind’ in het Friese plaatsje Rijs. “Hij staat denk ik al vijftig jaar onaangeroerd in het wagenhok bij de boerderij. De tijd heeft er echt stil gestaan, tot twee jaar terug werden de koeien in de oude boerderij er nog ouderwets gemolken.” Vooralsnog blijft de Friese tilbury onder het stof en de spinnenwebben in het wagenhok staan, maar het is goed dat Bert als rijtuigliefhebber van het bestaan op de hoogte is. Om een oogje in het zeil te houden. Bert weet nog wel meer tilbury’s die zijn gebouwd door IJntema in Workum, zoals een exemplaar met zes veren en een opvouwbare kap; bijna alle Fries tilbury’s hebben een vaste kap.

Obe IJntema (1852-1923) werkte als meesterknecht in de wagenmakerij van Andries Deinum in Workum. De twee konden goed met elkaar opschieten, zodanig dat Obe in 1876 de zaak overnam. De oude wagenmakerij groeide uit tot rijtuigenmakerij. In die tijd is de Heidenschapsterweg aangelegd, van Workum tot aan de Helplaats toe en van daaruit legden de boeren zelf verharde wegen naar hun boerderijen. Obe IJntema had het druk met het maken van nieuwe rijtuigen voor de boeren die aan die weg woonden of hun weg er op aansloten. Vele mooie glaswagens en kapsjezen rolden de werkplaats uit, de een achter de ander. Met de komst van de spoorbaan in 1880 groeide de behoefte aan omnibussen voor hotelhouders als Riesberg, Boersma van de Galamadammen, Quarré van Koudum en O. van Elslo te Hindeloopen. “Verandering komt altijd werk van, en daar heeft met iets aan”, zou Obe hebben gezegd.
Pas in 1894 bouwde hij de eerste tilbury. Het was al eerder de bedoeling om tilbury’s te maken, maar de belasting op bladveren hield het tegen. Toen die er af kwam, ging men er vlug toe over in plaats van op riemen op veren te gaan rijden. In 1898 stonden bij IJntema klaar: twee tilbury’s, één nieuwe kapsjees (de laatste die Obe IJntema afleverde), één kapwagen op riemen en één barouchet zonder portieren. Het heeft lang geduurd eer er nog iemand gevonden werd als koper voor die ene kapwagen op riemen. Vele mensen die een wagen op riemen hadden, lieten deze veranderen van riemen op veren. Zo het ging de rijtuigbouwer bijzonder goed. Obe stond overal bekend als een fidele vakman, die zijn vak tot in de puntjes beheerste. Maar hij was evengoed koopman en had als motto: “Wat men met verkopen kan verdienen, hoeft men niet voor te werken.”

De geschiedenis van het bedrijf leest als een reis door de tijd. Zo kende het jaar 1911 een zomer zoals we die net in 2018 hebben afgesloten: een bijzonder droog jaar, wat veel extra werk gaf voor de wagenmakerij. Er bleef bijna geen wielband op z’n plaats. En na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog is het in de wagenmakerij druk, drukker dan ooit. Alles werd weer rijtuig wat de klok sloeg. Grote series rijtuigen werden gemaakt: tilbury’s, brikken, dresseerkarren en buggy’s op gummibanden. 1918 was voor de rijtuigen een recordjaar. Twee jaar later is het echter weer gedaan met diezelfde rijtuigen. Toch weet Obe IJntema de zaak aan de gang te houden, zo goed zelfs dat zijn kleinkinderen nu nog succesvol zijn in de carrosseriebouw, inmiddels Heerenveen. Van Obe IJntema zijn nog zeker een tiental rijtuigen en sledes overgebleven.
Bron: www.ijntema-bv.nl/geschiedenis/
... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

Nu op www.friesepaardwolvega.nl de foto 's en nieuwsberichten van de afgelopen keuringsdagen. ... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

21/08/18

Bekijk dit bericht op Facebook

21/08/18

Bekijk dit bericht op Facebook

21/08/18

Bekijk dit bericht op Facebook

21/08/18

Bekijk dit bericht op Facebook

21/08/18

Bekijk dit bericht op Facebook

Het bestuur van fokvereniging Het Friese Paard Wolvega eo ziet terug op een prachtige fokdag! Dank voor de geweldige medewerking van iedereen. Na afloop heeft Stefan Wolthoff deze mooie foto gemaakt. ... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

Wat een topdagen hebben we gehad!
Alle mensen die hieraan hebben meegewerkt:
HEEL ERG BEDANKT!!
... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

KAMPIOEN is nr 109 Wyzedame W fan de Piksen. V. Pier 448. Fokker/Eigenaar Dhr R.E. Wijnstra

Reserve kampioen 152 Wyfke fan it Skar. V Alwin 469. Fokker/Eigenaar Fam F. De Jong.
... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

Kampioen 4 jarigen. Nr 197 Joy M. V. Pier 448. Eig. T.c. Visser.

Reserve kampioen nr 191 Eke Marieke. V. Tsjalle 397. Eig. Stal Jede Vledder v.o.f.
... See MoreSee Less

Bekijk dit bericht op Facebook

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer weten?

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten